Ladriket #7

Resterna efter en annan tid

Efter min uppväxt och tjugofem år i detta ladrikets landskap flyttade jag hundra mil söderut, till ett helt annat industrialiserat jordbrukslandskap. Stordriften var sedan länge genomförd och verkstadsindustrin lockade fortfarande de urbaniserade från landsbygden. Kampanjer som ”Ja´ flytt´int´” var sedan länge bortglömda. Kvar i ladriket fanns rester av en kultur där man skapade sina egna redskap, men också rester från mekaniseringens snabba omvandling.

Till synes ödesmättade bilder, men ”utvecklingen har sin gång” som det hette då. Kanske gjordes några tappra försök att plocka ner frisk virke, men det mesta blev liggande kvar för att till slut överges i ett öppet skal. Den känslan fanns i mig med, jag övergav ett landskap i allt snabbare förvandling som innehöll de övergivnas stupade rester.

Även om jag på senare år gjort några återbesök så har det inte gått att återskapa den ursprungliga positiva upplevelsen av ladriket. Inte bara för att merparten av ängsladorna försvann, utan också för att staden bredde ut sig, flygplatsen blev större och trädplanteringarna ännu fler. Där ängsmarkerna inte växte igen planterades barrträd istället. Höladorna ersattes av vita ensilagebalar ute på åkermarkerna. Men än så länge finns det människor som bevarar och brukar markens arv.

SLUT


Ängsbacka-Degernäs, Umeå – 1975-1977

Publicerad av Hans

The blog is an attempt to give you all a piece of life in the outdoors. The richnes of life that is interwoven in an unbelievable pattern. Where we as humans are just one of the species in the crowd. A humble approach to nature should be our starting point.

8 svar på “Ladriket #7

  1. Learning something new about something pretty much gone does have worth for those of us who never knew this chapter of Swedish history.

    I found your pictures from the era especially interesting 🌟

    Gillad av 1 person

    1. Well, America has received and probably been greatly influenced by all the emigrants from the Nordic countries and perhaps especially Sweden, so it is appropriate to have a little cultural history.

      Gillad av 1 person

      1. Indeed, the history of our upper midwest was largely written by Swedish immigrants in the 19th century.

        I recall seeing a good Swedish film about the topic many years ago: ”Utvandrana (The Emigrants).” Monica Zetterlund appeared in it, so it was especially interesting to me because I already knew her music and associations with jazz.

        Gilla

      2. Yes, her voice and empathy were something special to listen to. In 2013, a Swedish biographical drama film was made about her life ”Monica Z”, I don’t know if it is available in English but the soundtrack was recorded on a disc by Universal Music Group the same year.

        Gillad av 1 person

      3. I’d love to see that film. Her recording with Bill Evans is a classic (my opinion anyway) Sadly, that album was never released here. There’s also a fine album of Monica with the Thad Jones Mel Lewis Orchestra

        Gillad av 1 person

Lämna en kommentar