Resterna efter en annan tid
Efter min uppväxt och tjugofem år i detta ladrikets landskap flyttade jag hundra mil söderut, till ett helt annat industrialiserat jordbrukslandskap. Stordriften var sedan länge genomförd och verkstadsindustrin lockade fortfarande de urbaniserade från landsbygden. Kampanjer som ”Ja´ flytt´int´” var sedan länge bortglömda. Kvar i ladriket fanns rester av en kultur där man skapade sina egna redskap, men också rester från mekaniseringens snabba omvandling.


Till synes ödesmättade bilder, men ”utvecklingen har sin gång” som det hette då. Kanske gjordes några tappra försök att plocka ner frisk virke, men det mesta blev liggande kvar för att till slut överges i ett öppet skal. Den känslan fanns i mig med, jag övergav ett landskap i allt snabbare förvandling som innehöll de övergivnas stupade rester.





Även om jag på senare år gjort några återbesök så har det inte gått att återskapa den ursprungliga positiva upplevelsen av ladriket. Inte bara för att merparten av ängsladorna försvann, utan också för att staden bredde ut sig, flygplatsen blev större och trädplanteringarna ännu fler. Där ängsmarkerna inte växte igen planterades barrträd istället. Höladorna ersattes av vita ensilagebalar ute på åkermarkerna. Men än så länge finns det människor som bevarar och brukar markens arv.


SLUT
Ängsbacka-Degernäs, Umeå – 1975-1977
Jättefina bilder och bra text.
GillaGillad av 1 person
Learning something new about something pretty much gone does have worth for those of us who never knew this chapter of Swedish history.
I found your pictures from the era especially interesting 🌟
GillaGillad av 1 person
Well, America has received and probably been greatly influenced by all the emigrants from the Nordic countries and perhaps especially Sweden, so it is appropriate to have a little cultural history.
GillaGillad av 1 person
Indeed, the history of our upper midwest was largely written by Swedish immigrants in the 19th century.
I recall seeing a good Swedish film about the topic many years ago: ”Utvandrana (The Emigrants).” Monica Zetterlund appeared in it, so it was especially interesting to me because I already knew her music and associations with jazz.
GillaGilla
Yes, her voice and empathy were something special to listen to. In 2013, a Swedish biographical drama film was made about her life ”Monica Z”, I don’t know if it is available in English but the soundtrack was recorded on a disc by Universal Music Group the same year.
GillaGillad av 1 person
I’d love to see that film. Her recording with Bill Evans is a classic (my opinion anyway) Sadly, that album was never released here. There’s also a fine album of Monica with the Thad Jones Mel Lewis Orchestra
GillaGillad av 1 person
Jag hakar på Tonys kommentar och tänker att det är med stort vemod man återvänder till trakter där man vuxit upp.
GillaGilla
Stämmer nog till stor del….
GillaGillad av 1 person